
Jan Kurzątkowski, architekt oraz wielki sympatyk sportu żużlowego jest autorem wizualizacji stadionu żużlowego, która została zaprezentowana w czasie wtorkowej konferencji prasowej. W projekcie zastosowano kilka ciekawych rozwiązań, które z pewnością zwiększą komfort oglądania zawodów. Stadion, który miałby powstać na terenach miejskich użytkowanych obecnie przez KS Spójnia (ul. Wybrzeże Gdyńskie), ma być areną wielofunkcyjną.
Projekt zakłada, że w środku toru żużlowego będzie znajdowało się boisko do piłki nożnej. Jest to jednak wyłącznie propozycja, gdyż równie dobrze może funkcjonować tam kort tenisowy kryty powłoką membranową w okresie zimowym bądź boisko do rugby. – W naszej opinii stadion musi służyć co najmniej kilku dyscyplinom sportowym. Polski nie stać na budowę stadionów monofunkcyjnych, a tymczasem w Warszawie w odległości ok. 2 kilometrów powstają jednocześnie dwa profesjonalne obiekty typowo piłkarskie – mówi Wojciech Jankowski, wiceprezes Warszawskiego Towarzystwa Speedwaya.
Tereny Spójni są idealną lokalizacją dla działalności klubu żużlowego. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta stołecznego Warszawy zakłada, że tereny te mają w przyszłości zostać przeznaczone pod usługi sportowo – rekreacyjne. Spójnia jest klubem wielosekcyjnym i posiada między innymi sekcję motorowodną. Budynki mieszkalne są oddalone zdecydowanie bardziej niż w przypadku obiektu Gwardii. Ze względu na wprowadzenie nowych tłumików już od przyszłego roku zmniejszeniu ulegnie natężenie hałasu.
Według projektu Jana Kurzątkowskiego nowy stadion żużlowy miałby mieścić ok. 7-8 tysięcy widzów. Trybuna kryta cechowały się konstrukcją słupowo – cięgnową ze stali. Dach z podwieszoną wieżyczką sędziowską powinien zostać wykonany z przezroczystego materiału, co zapewni równomierne nasłonecznienie toru. Maszty oświetleniowe zostaną umieszczone tuż przy torze. Jest to tańsze rozwiązanie niż w przypadku jupiterów montowanych za trybunami.
Jednym z ciekawszym rozwiązań jest przeszklona trybuna z miejscami stojącymi zlokalizowana tuż nad parkiem maszyn. Dzięki temu najwięksi fani speedwaya będą mieli możliwość podglądania zawodników w trakcie trwania zawodów. Takie rozwiązanie nie jest stosowane na żadnym obiekcie żużlowym na świecie. Szacunkowy koszt budowy stadionu to 30 – 40 milionów złotych. Kwota może być niedoszacowana ze względu na konieczność badań gruntów znajdujących się tuż przy Wiśle.
Autor projektu dostrzega w przyszłości potencjał Żoliborza jako centrum sportowo – rekreacyjnego. Przy stadionie powinien znajdować się budynek biurowy z zapleczem dla zawodników przeznaczony dodatkowo na usługi rekreacyjne (bowling, squash, odnowa biologiczna, bilard, korty tenisowe, basen). W przyszłości ta część Warszawy będzie rajem dla zapracowanych mieszkańców stolicy, gdzie będzie można zjeść dobrą kolację, zrelaksować się oraz przeżyć niezapomniane emocje sportowe.
Według aktów planistycznych tereny Spójni mają zostać przecięte przez nowy most. Według działaczy Spójni istnieją już inne plany dotyczące tych obiektów. Niestety, nie zostały one do tej pory ujawnione. Wspomniane, planowane modernizacje są główną przyczyną, dla której zarząd KS Spójni nie zdecydował się na podjęcie negocjacji z Warszawskim Towarzystwem Speedwaya.